Auteur Topic: Windows 10 Frankenupdate  (gelezen 2477 keer)

gertmenkel

• Actief DigitalPlace Lid
  • **
    • Bekijk profiel
Windows 10 Frankenupdate
« Gepost op: december 01, 2015, 06:29:39 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Beste mensen,

Ik heb het voor elkaar gekregen de bootpartitie van mijn Windows 7 computer volledig overhoop te gooien. Windows systeemherstel, opstartherstel, en zelfs de recovery die op de originele DVD staat (jaja, ik heb zowaar een legale Windows  ;) ) kunnen er helemaal niks meer van maken.

Om dit te vieren heb ik besloten mijn OS te herinstalleren, en omdat mijn systeem nu nog draait op twee 7200rpm HDD's van 1TB per stuk heb ik besloten om er meteen een SSD bij te nemen die vandaag in de bus kwam vallen.

Mijn originele plan was Windows 7 clean installeren op de SSD en dan al mijn programma's en configuratie opnieuw doen, wat enige tijd kost.

Nu bedacht ik me dat ik net zo goed naar Win10 kan upgraden omdat ik toch niet zo heel veel oude software gebruik die problemen moet geven en ik mijn shady cracks onderhand vervangen heb door legale versies via Steam en mijn universiteit.

Ik hoopte achter het volgende te komen: kan ik de Windows 10 upgrade starten (vanaf een USB-stick, omdat hij niet boot) en dan in 1 stap de upgrade installeren op de SSD? Ik ben bang dat de upgrade naar 10 mijn bootproces finaal kapot zal maken namelijk.

Als niemand hier het weet kan ik nog wel ergens een of andere oude VM vinden waar ik een extra schijf aan kan koppelen om te proberen, maar misschien weten jullie een optie die ik over het hoofd zie. Ik weet dat in Vista/7 je met Shift+F10 een command prompt kom openen en met DISKPART het e.e.a. kon regelen, maar ik weet niet of dat in W10 ook kan.
    ThePirateBay AFK
    Bekijk de vrije en gratis documentaire!

xvilo

• Global Moderator
    • Verslaafd DigitalPlace Lid
      • Bekijk profiel
      • http://www.xvilo.com
    Re: Windows 10 Frankenupdate
    « Reactie #1 Gepost op: december 01, 2015, 06:37:38 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Er is zover ik weet geen mogelijkheid om gebruik te maken van het upgraden proces zonder eerst Windows 7 te installeren.

Ik heb enige tijd bij Dixons gewerkt en zij kregen van Microsoft special USB sticks die wij er zo in konden doen. Maar dan moest als nog éérst de originele Windows versie geïnstalleerd zijn.

Ik raad je aan om eerst Windows 7 clean te installeren op je SSD en vervolgens het upgraden proces te starten vanuit Windows Update.

Nu ik het nog eens lees geef je mij de indruk dat je bang bent om je os installatie verder kapot te maken. Dat zal gelukkig niet gebeuren, gewoon booten vanaf je Windows installatie dvd en tijdens installeren je SSD aangeven!

(Heb dit op mobiel getypt zal hem zo nog even aanvullen eventueel)

Ik ben een swagboy 6s plus met Tapatalk

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
      • http://www.robinj.be/
    « Reactie #2 Gepost op: december 01, 2015, 06:42:08 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • I.v.m. Windows 10, 2 waarschuwingen;
    * In bepaalde setups (onder andere degene die ik had in mn laptop) zal je alle opslagapparaten behalve het installatiemedium en het apparaat waar je hem op wil installeren moeten afkoppelen, en deze terug aankoppelen na de installatie.
    * The usual privacy warnings... Jij bent geen beginner dus ik vermoed dat je hier wel van op de hoogte bent. If not, Google them for your own sake :)

Dat gezegd zijnde, als ik het goed begrijp wil je dus van de "free upgrade" gebruik maken om een clean install te doen? Als ik het goed voorheb heeft Microsoft een tool waarmee je de ISO kan downloaden, maar ik vrees dat dit wel zal moeten gebeuren vanaf de computer waar hij effectief op geïnstalleerd moet worden. Als je vraag is of je een Windows 7 op schijf 0 kan upgraden naar een Windows 10 op schijf 1, dan zal je hoe dan ook eerst (bijvoorbeeld met een tool als Clonezilla) je bestaande installatie moeten overzetten op schijf 0.
    >><<

gertmenkel

• Actief DigitalPlace Lid
    • **
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: december 01, 2015, 06:42:47 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Misschien had ik dit erbij moeten vermelden: ik heb een leuk Dreamspark (lijkt wat op MSDN) account van de universiteit dus ik kan eventueel een nieuwe Win10 Home/Pro/Edu key krijgen.

Het idee van upgraden naar een ander schijf, daar gaat het me eigenlijk om. Ook omdat Win7 zichzelf niet helemaal kan herstellen wil ik voorkomen dat Win10 een van mijn schijven "opschoont".

Nog eens samengevat: ik wil Win7 (die op HDD 1 staat) upgraden naar Win10 en het liefste vervolgens uiteindelijk Windows op mijn SSD hebben staan.

Ik ken natuurlijk de privacyproblemen, maar met shutup!win10 en gpedit kun je behoorlijk ver komen.

Sent from my A0001 using Tapatalk
    « Laatst bewerkt op: december 01, 2015, 06:45:00 pm door gertmenkel »
    ThePirateBay AFK
    Bekijk de vrije en gratis documentaire!