Auteur Topic: Notepad++ Design te lelijk...  (gelezen 4371 keer)

xvilo

• Global Moderator
  • Verslaafd DigitalPlace Lid
    • Bekijk profiel
    • http://www.xvilo.com
Re: Notepad++ Design te lelijk...
« Reactie #15 Gepost op: augustus 02, 2015, 09:11:39 am »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Wat je ziet op Google. Dat Is Linux.

Linux is open source dus iedereeen kan er van maken wat je 'ie wilt.

Je hebt ook nog eens verschillende window managers (de grafische schil van het OS) met ook weer verschillende thema's. (dus nog meer uiterlijke variaties)

Als je echt een uniforme foto van Linux wilt zien kom je het dichtst bij dit:

Anyway als je Linux eens wilt gaan proberen raad ik je Ubuntu aan. Dit Is opzich een vrij duidelijke distro volgens mij, tenzij anderen nog ideeën hebben? Deze kun je dan gewoon als Dualboot installeren (tijdens het opstarten kiezen welk OS je wilt draaien) of in een virtual machine (een os in een OS, ook wel OSception ) maar je performance van beide OS-en gaat dan wel omlaag

Ik ben een swagboy met Tapatalk

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
      • http://www.robinj.be/
    « Reactie #16 Gepost op: augustus 02, 2015, 11:41:32 am »
  • [+1]0
  • [-1]0

• Hoe zit zo,n linux besturingssysteem er eigenlijk uit? Maak is een screenshot van zo,n bureablad setup van jullie?
    Op google zit ik 20 verschillende dingen

Linux gaat vooral om vrijheid en keuze. Er is dus geen één uniforme "zo ziet Linux er uit". Linux is slechts de basis (de kernel) waar tal van besturingssystemen op gebaseerd zijn, en daar worden dan laagjes bovenop gelegd. Systemd/SysVInit/Upstart/... om het opstartproces en services te beheren, X11/Wayland/Mir/... om een grafische omgeving te tonen, en dan komt hetgene wat je eigenlijk het meeste ziet; de desktopomgeving of window manager; Gnome/KDE/XFCE/... Dat klinkt misschien allemaal heel ingewikkeld, en dat is het ook wel een beetje, maar eens je er eenmaal in duikt valt dat allemaal best wel mee. Het grote voordeel is dus dat als iets je niet zint, je het gewoon kan vervangen door wat anders.
    Als je een Linux-gebaseerd besturingssysteem installeert is dat in de meeste gevallen echter een totaalpakket, wat betekent dat je je om hetgene wat ik hierboven vermeld geen zorgen hoeft te maken. Maar het is maar gewoon wat achtergrondinformatei zodat je je er van bewust bent dat Linux niet één groot besturingssysteem is.

Dat gezegd zijnde, je vroeg om screenshots. Dus bij deze zal ik je wat screenshots geven van mijn desktop. Maar andere Linux-desktops kunnen er dus compleet anders uit zien.

Persoonlijk gebruik ik Arch Linux, wat niet één van die systemen is die een totaalpakket vormt. Je kan het eigenlijk beter zien als een "bouw je eigen besturingssysteem"-bouwpakket. Niet aan te raden voor beginners, dus. Maar ik heb er voor gekozen omdat het erg leerrijk is, en het mij volledige controle geeft over mijn systeem. Je begint met het absolute minimum, en je installeert alleen wat jij zelf nodig hebt. Daardoor is het dus ook erg snel.

Als je zelf wat wil gaan experimenteren met Linux zou ik eens rondkijken naar een aantal "totaalpakketten". Deze kan je gewoon installeren naast je huidige besturingssysteem, zodat je elke keer dat je je computer opstart gepresenteerd wordt met de keuze wel besturingssysteem je wil opstarten. Wees gewaarschuwd, echter. Als je wil dat het er uit ziet als Windows, je wilt dat het werkt zoals Windows, en je wilt dat al je Windows-programma's zonder problemen er op werken, dan heb je verkeerde verwachtingen. Een besturingssysteem is meer dan een fancy thema dat je over hetegene wat je al kende gooit. Er gaan heel wat dingen anders zijn, en als je daar niet voor open staat dan wordt het toch niks. Dat gezegd zijnde, hier zijn een aantal van de "totaalpakketten" waar je wel eens naar zou kunnen kijken;

elementary OS

Erg eenvoudig te gebruiken, lijkt erg hard op Mac OS X, ziet er mooi uit, en is vrij snel.

Ubuntu

Veel van de "totaalpakketten" zijn hier op gebaseerd. Het is wat lastiger om aan te wennen aangezien het een beetje zijn eigen manier heeft van dingen te doen. Maar het is goed ondersteund en heeft een actieve community er achter waar je altijd terecht kan voor vragen. Nadeel is wel dat het vrij traag is, en de afgelopen paar releases hadden een groot aantal problemen (ik weet niet hoe dat nu zit).

Linux Mint

Erg makkelijk te gebruiken voor mensen die Windows gewend zijn, praktisch alles valt aan te passen, maar het is dan ook wel ietsje trager (beetje tussen elementary OS en Ubuntu in kwa snelheid).

Fedora Workstation

De enige uit de reeks die niet op Ubuntu gebaseerd is. Vrij snel, maar lastiger te gebruiken. De community er achter staat ook iets minder open voor beginners, en bij vragen wordt je al heel snel naar de documentatie doorgestuurd die vaak toch zo complex is dat je er als beginner niks mee kan. Maar opzich wel een prima systeem. Het kost alleen een beetje meer tijd en moeite om volledig naar jouw voorkeuren up-and-running te krijgen.

Er zijn natuurlijk nog tal van anderen, maar dit zijn de grootste die nu bij me op kwamen. Als je er één gaat proberen zou ik persoonlijk elementary OS of Linux Mint aanraden. De eerste omdat die erg eenvoudig is in gebruik, snel is, en design blijkbaar belangrijk is voor jou. De tweede omdat die erg hard op Windows lijkt kwa manier van werken (maar wat ik hierboven zei geldt nog steeds).

... Oh god ik begin te lijken op één van de andere moderators die we ooit gehad hebben op dit forum.
    >><<

Buzzer

• Ex-Moderator
    • Actief DigitalPlace Lid
    • **
    • Nodeïst
      • Bekijk profiel
      • http://infamous-irc.com
    « Reactie #17 Gepost op: augustus 02, 2015, 12:20:24 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • stack9modz, jij weet echt niet waar je moet stoppen hè jongen  :p  Distro wars en desktop wars zijn nog een gradatie erger dan editor wars.

Maar waar inderdaad iedereen het over eens zal zijn is dat er zeer veel keuze en variatie mogelijk is, in tegenstelling tot Windows en Macintosh waar alles al voor je bepaald is. Robin heeft al screenshots laten zien van onder andere Gnome 3 en Unity, andere bekende desktop environments zijn KDE en Xfce.

Soms is het ook wenselijk om helemaal geen grafische laag (en dus ook geen desktop) te hebben: dit heb ik bijvoorbeeld bij mijn server en NAS, want in zo'n omgeving is het alleen maar onnodige ballast. Er is ook nog een tussenweg, het gebruik van alleen een window manager, wat vaak door mensen met een lange baard gebruikt wordt om zeer optimaal gebruik te maken van hun schermruimte. Dan kun je bijvoorbeeld zoiets krijgen (voorbeeld van mijn favoriet awesome-wm):

グーグル翻訳はうまく翻訳できませんので、グーグル翻訳使用してこの文章を翻訳しないでください。また、任天堂は最高です。