Auteur Topic: Welkom op DigitalPlace V5!  (gelezen 9240 keer)

Robin

• Administrator
  • DigitalPlace Guru
    • Bekijk profiel
    • http://www.robinj.be/
Welkom op DigitalPlace V5!
« Gepost op: juli 31, 2015, 12:50:11 am »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Zoals jullie misschien wel zagen toen jullie de website of het forum bezochten zien een aantal dingen er wat anders uit. Dit komt omdat DigitalPlace V5 gisteren live is gegaan. Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest met DigitalPlace van de grond te herschrijven, en het resultaat is er. Is het af? Nee. Er zijn bugs. Er zijn zelfs meer bugs dan er waren toen het op mijn server draaide. Er zijn ook plekken waar er layout bugs zijn. Deze zullen over de loop van de komende dagen verholpen worden.

Maar het ziet er niet nieuw en fancy uit :(

Sorry, maar ik ben een backend developer. Ik kan wel wat designen, maar de resultaten zijn niet spectaculair. Voorlopig is er dus gekozen het oude design te blijven gebruiken tot onze designers tot een resultaat bekomen waar we het allemaal eens over zijn. Meer informatie voor hen volgt nog later in deze post.
    Ook het het forumthema is de het default thema. Mogelijk wordt het V4-thema nog geport, maar dit is geen prioriteit. Het is belangrijker dat er zo snel mogelijk een nieuw design komt, zodat buiten de technische kant ook de grafische kant weer klaar is voor de 21ste eeuw!

Er mist content op de homepage!

Om technische redenen is nog niet alle inhoud overgezet naar V5. Dit kan verschillende redenen hebben; verouderde inhoud, een bug in het nieuwe systeem, de verschrikkelijke databaselayout van V4, of omdat de inhoud in kwestie nieuwer is dan de databasedump die ik van Thijs had gekregen.
    Doe ons een plezier en ga deze inhoud niet opnieuw submitten. Het admin-gedeelte van V5 bevat een mooie oplijsting van wat er allemaal nog mist, en al deze inhoud zal over de loop van de komende dagen weer gepubliceerd worden.

Ik heb een bug gevonden!

Maar één? Hell yes! Ik bedoel... oh, dat is vreemd. Laat me gerust weten wat je hebt opgemerkt in dit topic, dan zal ik er zo spoeding mogelijk wat aan doen. Verwar bugs natuurlijk niet met ontbrekende functionaliteit. De meeste functionaliteit die in V4 zat zal in V5 ook beschikbaar worden.

Waarom staat V5 al online terwijl het duidelijk nog niet af is?

De inhoud van het oude forum overzetten naar het nieuwe was geen lachertje. Het was geen kwestie van op een knopje klikken, en het grootste deel is erg lastig te automatiseren. Dat is waarom Thijs en ik hebben beslist zo snel mogelijk V5 online te zetten, zodat er maar een paar dagen aan forumposts verloren gaan (I checked, het zijn er niet veel en ze zijn bijna allemaal van één gebruiker).

Waarom hebben mensen opeens zoveel karma?

V4 had reeds "thumbs up" en "thumbs down" knoppen voor inhoud op de homepage. Beoordelingen op inhoud die gebruikers op de homepage geplaatst hebben zijn nu gekoppeld aan het karmasysteem op het forum (en aangezien tot V3 niemand buiten Thisegzz inhoud kon plaatsen heeft hij natuurlijk heel wat op zijn naam staan). Het "ICT-nieuws"-gedeelte op de homepage is vervangen door de karma toplijst, aangezien de nieuws-sectie toch meer kapot leek te gaan dan wat anders en we op deze manier de gebruikers die het meeste bijdragen aan onze community in de spotlight kunnen plaatsen.

Mijn avatar is weg :(

Klopt. Met een paar uitzonderingen zijn de meeste avatars niet mee overgezet van het oude forum. Ze stonden allemaal op andere plekken, PHP was niet altijd blij met het formaat of de compressie, all sorts of problems. Uiteindelijk is het maar een plaatsje dat bij je gebruikersnaam staat en is het niet zo'n grote moeite om die opnieuw in te stellen, dus heb ik er voor gekozen mijn tijd te besteden aan nuttigere zaken ;D

Ik wil een design maken voor V5!

Top! Maak even een account aan op BitBucket en geef me je gebruikersnaam, dan zorg ik dat je toegang krijgt tot de repository!
    Eens je toegang hebt clone je deze repo naar je computer, maak je een nieuwe branch aan met je eigen naam (git branch en git checkout), en kan je de bestanden in site/app/views/ beginnen aanpassen. Er is gebruikgemaakt van de Blade templating language. Ik raad aan dat je hier efficiënt gebruik van maakt. Als je nood begint te voelen aan het gebruik van <?php-tags in de Blade files is dit een grote indicatie dat je iets probeert te doen wat absoluut niet in de template files thuishoort, dus denk goed na wat in de views thuishoort en wat eigenlijk beter in de controller gezet kan worden.

Indien je vragen hebt mag je deze gerust stellen in dit topic, maar vergeet niet af en toe ook een zoekmachine te gebruiken ;)

De DigitalPlace Android app en RaspberryDroid zijn kapot :(

Deze zal ik op termijn nog wel maken. Dit komt omdat de "API" (zwaar verouderd door-Thisegzz-in-elkaar-gehackt PHP-script) die gebruikt werdt niet meer compatibel is. Er is goed nieuws, echter, voor zij die iets willen ontwikkelen dat integreert met DigitalPlace.nl! DigitalPlace V5 heeft een API!

Een kort stukje documentatie (een vraagteken achter een parameter geeft aan dat deze optioneel is);

/api/forum/topic/{topic?} -- Informatie over de laatste 50 topics, of informatie over het topic van welke de ID is meegegeven
    /api/forum/topic/{topic}/post -- Alle posts in het topic van welke de ID is meegegeven
    /api/forum/post/{post?} -- Informatie over de laatste 50 post, of informatie over de post van welke de ID is meegegeven
    /api/forum/user/{user} -- Informatie over de gebruiker van welke de ID is meegegeven
    /api/forum/{subforum?} -- Informatie over de verschillende subforums op het forum, of informatie over het subforum van welke de ID is meegegeven
    /api/forum/{subforum}/topic -- Alle topics in het subforum van welke de ID is meegegeven

Al deze URL's geven de gevraagde informatie terug in JSON-formaat.

Ondertussen is deze informatie gewijzigd, en is de API beveiligd zodat niet-leden hier geen gebruik van kunnen maken. Voor de up-to-date informatie, kijk hier.

Op vraag van Buzzer is er buiten de feed die het forum ter beschikking stelt ook een mogelijkheid om een deel van deze informatie te krijgen in Atom- of RSS-formaat.

/feed/{format}/forum/topic
    /feed/{format}/forum/topic/{topic}/post
    /feed/{format}/forum/post
    /feed/{format}/forum/{subforum}/topic

De URL's zijn bijna hetzelfde als die van de JSON API. De format-parameter kan rss of atom zijn afhankelijk van in welke formaat je de informatie wenst te ontvangen.
    Veel plezier er mee ;)

Wie had het ooit gedacht, maar DigitalPlace V5 is alive! B)
    « Laatst bewerkt op: augustus 10, 2015, 08:02:37 pm door Robin »
    >><<

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    Re: Welkom op DigitalPlace V5!
    « Reactie #1 Gepost op: juli 31, 2015, 12:08:02 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Door een klein foutje in de foruminstellingen (;D) konden alleen beheerders nog het forum effectief gebruiken. Voor andere gebruikers was alles read-only.
    Dit is nu dus opgelost. Dank aan stack9modz voor het melden.
    >><<

xvilo

• Global Moderator
    • Verslaafd DigitalPlace Lid
      • Bekijk profiel
      • http://www.xvilo.com
    « Reactie #2 Gepost op: juli 31, 2015, 12:10:12 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Feest!

Nu het nieuwe design nog, en dikke kudo's voor jou!

Hoithebest

• DigitalPlace Lid
    • *
      • Bekijk profiel
      • http://www.rlsoftware.nl
    « Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2015, 05:41:31 pm »
  • [+1]1
  • [-1]0
  • Top. Is er gebruikgemaakt van een PHP-framework voor deze versie?
    En gewoon uit interesse, is er een mogelijkheid om het oude en nieuwe databasemodel in te zien? Hier ben ik erg benieuwd naar. Zelf maak ik databases namelijk altijd zo dynamisch en genormaliseerd mogelijk. :-p

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2015, 06:51:33 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Top. Is er gebruikgemaakt van een PHP-framework voor deze versie?
    En gewoon uit interesse, is er een mogelijkheid om het oude en nieuwe databasemodel in te zien? Hier ben ik erg benieuwd naar. Zelf maak ik databases namelijk altijd zo dynamisch en genormaliseerd mogelijk. :p
    Ja, ik heb gebruikgemaakt van Laravel 4.2.
    Hier is het SQL-script voor de databasestructuur van v5; http://www.hastebin.com/omaqibitoz.vbs
    Hier izt om duidelijke redenen geen effectieve data in. Dingen die geprefixt zijn met smf_ zijn van de forumsoftware. Bij deze loop je dus kans op spastische trekjes als je zoals ik wat geeft om fatsoeinlijk databasedesign. Tabellen met de prefix v4_ (en inhoud2) komen uit v4 en dienen om geautomatiseerd inhoud over te kunnen zetten naar het nieuwe systeem.

Het oude datamodel daar kan ik wel even naar zoeken, maar ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele opgelopen trauma's...
    >><<

Hoithebest

• DigitalPlace Lid
    • *
      • Bekijk profiel
    « Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2015, 06:56:32 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Heb je hier misschien ook een diagram van? Online even gezocht naar een tool, maar ik kon niet zo gauw iets vinden om SQL om te zetten naar een diagram.
    Puur uit interesse, waarom heb je niet voor een "populairder" framework (ik ken Laravel zelf niet, maar hun documentatie ziet er op het eerste zicht goed uit) gekozen, zoals Symfony?

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2015, 09:52:45 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Heb je hier misschien ook een diagram van? Online even gezocht naar een tool, maar ik kon niet zo gauw iets vinden om SQL om te zetten naar een diagram.
    Puur uit interesse, waarom heb je niet voor een "populairder" framework (ik ken Laravel zelf niet, maar hun documentatie ziet er op het eerste zicht goed uit) gekozen, zoals Symfony?
    Laravel is best een populair framework. Het gebruikt ook veel componenten van Symfony. Laravel is ook gewoon simpelweg het framework waar ik mee heb leren werken. Daarna heb ik op school met CodeIgniter moeten leren werken en... laten we zeggen dat Laravel daar wel met kop en nek bovenuit steekt.
    Daar het een vrij simpele database was ben ik niet vertrokken vanuit een diagram.
    >><<

Hoithebest

• DigitalPlace Lid
    • *
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2015, 10:45:02 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Oké, ieder zijn eigen smaak natuurlijk, daarom zijn er ook zoveel frameworks. :-p
    De database lijkt inderdaad niet zo heel groot, hooguit vijf tabellen? Ik had eerlijk gezegd wel meer verwacht, maar er is natuurlijk redelijk wat gecombineerd met het forum, wat het op zich ook wel weer bijzonder maakt.

Wie heeft overigens die oude database gemaakt? Is dat Thisegzz geweest?

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2015, 12:24:50 am »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Oké, ieder zijn eigen smaak natuurlijk, daarom zijn er ook zoveel frameworks. :p
    De database lijkt inderdaad niet zo heel groot, hooguit vijf tabellen? Ik had eerlijk gezegd wel meer verwacht, maar er is natuurlijk redelijk wat gecombineerd met het forum, wat het op zich ook wel weer bijzonder maakt.

Wie heeft overigens die oude database gemaakt? Is dat Thisegzz geweest?
    Ietsje meer dan dat. Maar de meeste inhoud zit inderdaad in de forumdatabase opgeslagen, zodat er zo weinig mogelijk (waar mogelijk geen) duplicate data is. V4 had soms inhoud op 4 verschillende plaatsen staan, waardoor er dus vreemde dingen gebeurden als deze op één plaats werd aangepast.
    Jammer genoeg is de database van SMF (de forumsoftware)... minder ideaal. Die houd zelf ook veel redundante data bij en heeft zelfs plaatsen waar data simpelweg serialised is opgeslagen. Niet echt optimaal dus. V5 zelf is echter wel vrij goed in orde. Er zijn hier en daar zonder twijfel wat dingen die iets beter gedaan hadden kunnen worden (kwa databasedesign), maar het is een hele vooruitgang.
    En ja, ik vermoed dat @Thisegzz de oude database had gemaakt.
    >><<

Hoithebest

• DigitalPlace Lid
    • *
      • Bekijk profiel
    « Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2015, 02:31:24 pm »
  • [+1]1
  • [-1]0
  • Het blijft jammer dat oude software, zoals fora, cms-systemen en dergelijke altijd een berg aan functionaliteit bieden maar onder de motorkap één grote chaos heeft. Ik weet zelf van WordPress en phpBB dat het ook zo'n ontzettende chaos is qua database en code.

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #10 Gepost op: augustus 26, 2015, 02:59:08 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Het blijft jammer dat oude software, zoals fora, cms-systemen en dergelijke altijd een berg aan functionaliteit bieden maar onder de motorkap één grote chaos heeft. Ik weet zelf van WordPress en phpBB dat het ook zo'n ontzettende chaos is qua database en code.

Wordpress is volgens mij best wel ok hoor. Het hoeft niet object-georïenteerd te zijn om ordelijk te zijn. En er is ook niet één enkele gouden norm kwa database-design :) Elke aanpak heeft wel zijn voor- en nadelen.
    >><<

Doom

• Heh hey
      • Bekijk profiel
      • CodeDead
    « Reactie #11 Gepost op: november 27, 2015, 03:54:43 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Wel cool, maar misschien de code een beetje updaten zodanig dat je dit soort zaken niet meer meemaakt? Een size attribuut lost dat zo op :)
    https://imgur.com/Z3bt3td
    CodeDead administrator
    (C#, VB.NET, JS, HTML, Java, CSS, Android, PHP, NL, FR, ENG)

xvilo

• Global Moderator
      • Bekijk profiel
    « Reactie #12 Gepost op: november 28, 2015, 08:53:10 am »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Dat doe afbeeldingen sowieso niet worden geresized. Dit Is vet echt voor de pagina laad tijd

Ik ben een swagboy 6s plus met Tapatalk

digital ownage

• DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #13 Gepost op: december 09, 2015, 02:11:02 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • lelijk man

pr0n

xvilo

• Global Moderator
      • Bekijk profiel
    « Reactie #14 Gepost op: december 09, 2015, 02:17:50 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • @digital ownage er kan zeker nog wat veranderd worden, maar het blijft nog steeds tijd. En dat ik nog steeds niet zo veel weet wat ik nu met de homepage aan moet :D Check anders even IRC