Auteur Topic: Het grote bekende en onbekende chinaphone topic![WIP]  (gelezen 6857 keer)

digital ownage

• DigitalPlace Guru
    • Bekijk profiel
Het grote bekende en onbekende chinaphone topic![WIP]
« Gepost op: december 27, 2014, 07:08:18 pm »
  • [+1]1
  • [-1]0
  • CHINAPHONES
    Dit topic gaat over chinaphones en dan wel uitsluitend de telefoons die niet in Nederland verkrijgbaar zijn via de normale winkel. Dit is een erg grote markt telefoons waarbij je al gauw de bomen door het bos niet meer ziet.
    Chinaphones zijn over het algemeen goedkoper, sneller  en bieden veel meer specificaties voor hun prijs dan normale telefoons die je hier in Nederland in de winkel ziet liggen. Een groot voordeel is dat deze chinaphones over het algemeen gewoon stock of bijna stock Android draaien en dual sim hebben.
    Verder moet je weten of de telefoon het Nederlands netwerk ondersteund en wat eigenlijk nog veel belangrijker is, is de manier van verzenden en dat hier nog extra kosten aan de deur kunnen komen als je pech hebt. Ook goed is te weten dat als je neppe telefoon koopt er een kans is dat je pakketje vernietigd en je een flinke boete krijgt.
    In dit topic willen we er verder op in gaan met hoe en wat.

Info over de telefoons
    Bijna alle chinaphones hebben een Mediatek system on chip. Deze bieden goede specs tegen een lage prijs. Een nadeel is dat bijna alle telefoons die een Mediatek system on chip hebben gewoon niet (vaak) updates krijgen. Dit kan aan Mediatek liggen omdat deze hun sources niet uitbrengen maar als ze dat wel zouden doen zouden veel bedrijven alsnog geen updates leveren. Er zijn natuurlijk ook bedrijven die dat wel doen. Daarom valt er onderscheid te maken in twee groepen chinaphones. De chinaphones die wel updates krijgen en die dat niet krijgen.
    Merken die over het algemeen wel hun telefoons updaten en die een grote internationale userbase met community hebben.
    -Xiaomi
    -Oneplus
    -Oppo
    -Meizu
    -zte (kan zijn dat je ze zelf moet flashen/sideloaden)
    Veel van deze telefoons worden ook gesupproted via de MIUI community. Meer info over MIUI komt later. Ook is de prijs van deze telefoons vaak net iets hoger dan die van de andere merken.

Merken die over het algemeen niet of amper telefoons updaten en wel een redelijke of medium grote internationale userbase hebben:
    -Leagoo
    -Jiayu
    -Lenovo
    -Iocean
    -Xiaocai
    -Zopo
    -THL
    -Elephone
    -Doogee

Om te weten of de telefoon van het Nederlandse draadloze netwerk gebruik kan maken moet de telefoon hieraan voldoen:
    T-Mobile 3G 2100 en GSM 1800 | KPN 3G 2100 en GSM 900/1800 | Vodafone 3G 2100 en GSM 900/1800
    Sommige chinaphones maken gebruik van dualSIM-standby. Hierbij wordt één simkaart gebruikt voor het 3G-netwerk en de andere van het normale GSM-netwerk. Het is natuurlijk niet verplicht om beide SIM-slots te gebruiken.

bestelling
    De beste shops zijn:
    -Antelife
    -Merimobiles
    -Tmart
    -etotalk
    -xiaomishop
    -1949deal
    -geekbuying
    De betaling is afhankelijk van de shop waarbij je besteld. Dit gaat vrijwel altijd via Paypal, Visa of mastercard.
    De verzendmethode is ook afhankelijk van de aanbieder. Met free-shipping wordt er vrijwel altijd verstuurd via Hong Kong Post, Singapore Post, China Post. Deze zijn gratis of het goedkoopst. Bij deze verzenders duurt het ongeveer 10 tot 25 dagen. Als het druk is kan dit oplopen tot 35-40 dagen. Ook heb je niet altijd even snel je track & trace. Bij premium, soms ook wel express genoemd kan er verzonden worden via DHL, UPS en FedEx. Hierbij wordt er vaak een bedrag voor gevraagd. Dit verschild en zit vaak tussen de 10 en 40 dollar. Deze verzendmethode is veel sneller en duurt ongeveer 3 tot 7 dagen en hierbij heb je vaak wel gewoon je track & trace en kan je je pakketje volgen.
    Officieel komen er ook nog andere kosten bij. Alleen komen deze in de praktijk bijna nooit voor. De douane is toch meestal druk met pakketjes uit Bolivia en omstreken.  :p
    Dit zijn import kosten en btw. BTW moet je betalen bij een pakketje met een waarde van boven de 25 euro. Boven de 125 euro moet je ook importkosten betalen.
    Als de douane je pakketje er uit haalt moet je ook nog inklaringskosten betalen. Je pakketje kan dan geopend worden zodat de waarde bepaald kan worden. Gelukkig voeren de meeste shops in dat het om een goedkope mediaspeler gaat van zo 20 euro als voorbeeld. Dit is shopafhankelijk. Als je pech hebt en extra kosten moet betalen is dit vaak zo rond de 20-40 euro. Bij een premium verzender is de kans groter dat je moet dokken en ben je ongeveer 30 a 40 euro kwijt.
    Dit moet je aan de deur betalen.
    Meer info: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _eu_landen http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-o ... uitenland/

Garantie is bij verschillend. Meestal is dat tussen de 6 en 12 maanden.

Er wordt expres geen tutorial van gemaakt omdat het de bedoeling is er een soort community van te maken. Je kan hier gewoon je vragen stellen. Een nadeel hiervan is dat het verzenden best wat geld kan kosten.

[offtopic:2kn9y0hy]Eigen telefoon OnePlus One
    De telefoon die ik zelf heb is de Oneplus One dus. Deze heeft mij 310 euro gekost incl. verzendkosten.
    Deze telefoon heeft een Snapdragon 801 (2.5ghz quadcore), 3gb ram, een 5.5 inch full HD scherm en een 13mp camera. Qua android heeft deze Android 4.4 en krijgt een update naar 5.0 voor februari. De Rom die gedraait wordt heet Cyanogenmod. Dat is stock Android met enkele mods er bij.
    De telefoon is regelrecht te vergelijken met de Galaxy S5 en de HTC One m8. Deze zijn toch zo'n 150 euro duurder en hebben geen stock Android. Dat is het voordeel dat je hebt met en chinaphone. De telefoon heeft wel paar nadelen. Zo zit de enige speaker aan de zijkant. Bij het gamen sluit je daarmee de speaker af. Ook zit er een mic bij de speaker die deze afsluit.[/offtopic:2kn9y0hy]

Miui
    [offtopic:2kn9y0hy]Miui is Android, gedefineerd door Xiaomi. Voor bijna iedere telefoon is er wel een poort beschikbaar. Ook voor veel Chinaphones, zeker van de wat meer bekendere merken zoals Oppo, Oneplus, Zte etc. www.en.miui.com

Citaat van: "Thisegzz"
    Miui  doet me een beetje denken aan iOS, maar dan met alle voordelen van Android. Er is geen app drawer, dus alle apps staan gewoon op je homescreens. Dit heeft als voordeel dat je niet jaren aan het zoeken bent waar je apps ook al weer staan. Verder zit het allemaal zo eenvoudig en duidelijk in elkaar dat zelfs oude mensen er wijs uit kunnen. Nog meer dan met iOS imo. Ik raad iedereen het aan te proberen :D; voor de meeste telefoons is er wel een custom miui ROM voor beschikbaar!
    [/offtopic:2kn9y0hy]

[WIP]
    « Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Guest »

pr0n

Buzzer

• Ex-Moderator
    • Actief DigitalPlace Lid
    • **
    • Nodeïst
      • Bekijk profiel
      • http://infamous-irc.com
    Re: Het grote bekende en onbekende chinaphone topic![WIP]
    « Reactie #1 Gepost op: december 27, 2014, 08:10:44 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Iedereen heeft al een OPO :ja:

グーグル翻訳はうまく翻訳できませんので、グーグル翻訳使用してこの文章を翻訳しないでください。また、任天堂は最高です。

digital ownage

• DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #2 Gepost op: december 27, 2014, 08:11:27 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Citaat van: "Buzzer"
    Iedereen heeft al een OPO :ja:
    Alleen ik zover ik weet... Thijs heeft een Mi3

pr0n

gertmenkel

• **
      • Bekijk profiel
    « Reactie #3 Gepost op: december 27, 2014, 09:02:30 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Ik zie het merk Huawei niet in de lijst staan, dat naar mijn ervaring behoorlijk populair is en ook best hoge specs voor een goede prijs geeft.

Ik heb nog een Huawei Ascend Honour 2 (1GB RAM model), ooit gekocht bij ibood.nl voor 220 euro in juli 2013. Huawei was nog geen grote speler in Europa, wat sindsdien wel veranderd is.

De telefoon was in het begin snel, het scherm is heel mooi, er zit 8GB opslag op maar dat kan makkelijk met een SD-kaart worden uitgebreid.

Echter is hij geleverd met Android 4.0.4 (ICS), later heb ik dit geüpgrade naar 4.2.2 vanwege al de beveiligingsproblemen met ICS. Ik dacht eerst dat de (naar mijns insziens lelijke) MIUI-kloon-interface de boel vertraagde, omdat direct na het installeren van een gemodde/opgeschoonde ROM de telefoon ineens een stuk sneller werd. Over tijd werd deze echter ook trager, en bij iedere benchmark blijkt de bottleneck niet de CPU, GPU of de RAM te zijn: de opslag wordt traag over tijd. Ook is de processor hoger geklokt als dat hij 's zomers aankan, aangezien hij heel snel heel warm wordt (haalde in de zomer dikwijls de 45 graden, en dat is de sensor op de batterij  :shifty: ). De telefoon hardware of kernel ondersteunt geen TRIM, dus nog meer pech. Ook hebben we het natuurlijk weer een of andere closed source video- en cameradriver die zijn laatste update al een jaar geleden gehad heeft.

Dit hele gebeuren heeft mij een beetje een slecht nasmaakje gegeven, aangezien mijn 'goede deal'-telefoon nu trager loopt dan mijn eerste Acer telefoon die in 2010 op de markt is gebracht. Dit is ook de reden dat ik erg bedachtzaam ben over Chinaphones.

Een andere factor die tegenhoudt om van onbekende merken te kopen is dat er zo weinig support op zit. Een enkele Android update en de producent vindt het genoeg, iets dat ook speelt voor de grote merken. Als je een Samsung of een HTC hebt kun je dan nog op XDA kijken voor een custom ROM, maar voor chinaphones mag je blij zijn als je een clean ROM (zonder voorgeinstalleerde troep) kunt vinden. En alhoewel ik graag nieuwe dingen probeer, ken ik niet genoeg Linux kernel design om custom driver te schrijven voor mijn eigen telefoon om Lollipop of KitKat ermee te laten werken.

Ik ben erg benieuwd of een van de merken die je in dit lijstje hebt gestopt ook custom ROMs hebben? Ik zoek nog een nieuwe omdat ik deze steeds moet factory resetten om hem snel te houden en ik begin het zat te worden. Zoals je zelf aangeeft gebruiken de meeste merken Mediatek en ik wil niet nogmaals met een supernieuwe, updateloze telefoon komen te zitten, terwijl ik mijn tablet dagelijks nieuwe CM11 nightlies kan flashen.

[offtopic:5hdykjir]Ik ben eigenlijk ook benieuwd of er ooit een One+ model komt dat op de Nederlandse 4G kan (met dekking in mijn woonplaats en niet alleen in de steden, dus 800MHz van KPN), maar dat is weer een heel ander topic natuurlijk.[/offtopic:5hdykjir]

Ik kijk uit naar nog meer ervaringen met chinaphones, aangezien er vaak tussen de goedkope rotzooi een perfect pareltje zit dat alles biedt voor een laag prijsje.
    ThePirateBay AFK
    Bekijk de vrije en gratis documentaire!

digital ownage

• DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #4 Gepost op: december 27, 2014, 09:28:36 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Als je een:
    -Xiaomi
    -Oneplus
    -Oppo
    -Meizu
    -zte (kan zijn dat je ze zelf moet flashen/sideloaden)
    Heb je met bijna ieder model een grote community.
    Huawei is op de Nederlandse markt actief en heeft aangegeven minder een prijzenkraker te worden. Daarom zit die er niet in. Verder heeft Huawei haar eigen soc's. Als Huawei dus niet meer haar telefoon wil ondersteunen gaat dit lastig via een community omdat de SoC dan gewoon niet verder gesupported wordt.
    Het probleem waar jij tegen aanloopt is inderdaad een mogelijk probleem dat met een chinaphone KAN voorkomen.
    Ik zou eens kijken naar Xiaomi. Die updaten hun telefoons super lang. Kijk bijv. eens naar het model Redmi 1S. Snapdragon 400, 4.7 inch 720p scherm.

edit:
    flash deze rom eens op je telefoon: http://en.miui.com/download-36.html

pr0n

gertmenkel

• **
      • Bekijk profiel
    « Reactie #5 Gepost op: december 27, 2014, 10:23:24 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Citaat van: "digital ownage"
    Huawei is op de Nederlandse markt actief en heeft aangegeven minder een prijzenkraker te worden. Daarom zit die er niet in. Verder heeft Huawei haar eigen soc's. Als Huawei dus niet meer haar telefoon wil ondersteunen gaat dit lastig via een community omdat de SoC dan gewoon niet verder gesupported wordt.
    Het probleem waar jij tegen aanloopt is inderdaad een mogelijk probleem dat met een chinaphone KAN voorkomen.
    Ahaa, vandaar. Dan ben jij veel beter op de hoogte van de smartphone-industrie dan ik :).

[offtopic:3ohqfd0p]
    Citaat van: "digital ownage"
    edit:
    flash deze rom eens op je telefoon: http://en.miui.com/download-36.html
    Heb al eens gekeken naar MIUI, is ook waar Huawei zijn uiterlijk op gebaseerd heeft. Vind het net iets té iOS-achtig. Ik hou van het stock Android met wat verbeteringen, zoals bijvoorbeeld bij Cyanogenmod. Zou MIUI mij bijvoorbeeld een hogere Android-versie kunnen geven (bijvoorbeeld 4.3 met TRIM support of kitkat voor de vele nieuwe features) dan zou ik het direct flashen, maar op het moment gebruik ik een gemodde officiële ROM die ook 4.2.2 gebruikt, net zoals de MIUI[/offtopic:3ohqfd0p]
    ThePirateBay AFK

digital ownage

• DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #6 Gepost op: december 27, 2014, 10:35:51 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • https://play.google.com/store/apps/deta ... key.lagfix is een app waarmee je gewoon kan trimmen.

pr0n

gertmenkel

• **
      • Bekijk profiel
    « Reactie #7 Gepost op: december 27, 2014, 11:37:40 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.grilledmonkey.lagfix is een app waarmee je gewoon kan trimmen.
    Al getest, zegt 'endpoint not supported', wat aangeeft dat de kernel of de chip het niet ondersteunt. Dus hopelijk komt er een kernelupdate uit die het mogelijk maakt, anders is het een hardwaretekortkoming.
    Toch bedankt voor de suggestie!
    ThePirateBay AFK

Thisegzz

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #8 Gepost op: december 30, 2014, 10:56:58 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Ik heb inderdaad zelf een Xiaomi MI3W. Geniale smartphone. Miui (de meegeleverde software) doet me een beetje denken aan iOS, maar dan met alle voordelen van Android. Er is geen app drawer, dus alle apps staan gewoon op je homescreens. Dit heeft als voordeel dat je niet jaren aan het zoeken bent waar je apps ook al weer staan. Verder zit het allemaal zo eenvoudig en duidelijk in elkaar dat zelfs oude mensen er wijs uit kunnen. Nog meer dan met iOS imo. Ik raad iedereen het aan te proberen :D; voor de meeste telefoons is er wel een custom miui ROM voor beschikbaar!
    [18:09]   infected: Je bent een geile knuffelbeertje
    [18:12]   infected: Ik aanbid thisegzz en niemand anders.
    [18:13]   infected: Ik zit in de eenden comissie.

digital ownage

• DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #9 Gepost op: januari 18, 2015, 09:06:53 am »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • 20 januari kan iedereen de oneplus one kopen zonder invite.

pr0n

gertmenkel

• **
      • Bekijk profiel
    « Reactie #10 Gepost op: januari 18, 2015, 03:14:53 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
    20 januari kan iedereen de oneplus one kopen zonder invite.
    Bedankt voor de heads up!
    ThePirateBay AFK

digital ownage

• DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    « Reactie #11 Gepost op: januari 18, 2015, 09:05:12 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Ga je er toch een nemen?

pr0n

xvilo

• Global Moderator
    • Verslaafd DigitalPlace Lid
      • Bekijk profiel
      • http://www.xvilo.com
    « Reactie #12 Gepost op: januari 18, 2015, 09:53:55 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • 20 januari, das wel einde van de maand, #loon #StuFi!

Ik kan zo de prijzen niet vinden..., weet jij die zo?

Robin

• Administrator
    • DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
      • http://www.robinj.be/
    « Reactie #13 Gepost op: januari 18, 2015, 10:05:54 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Citaat van: "xvilo"
    20 januari, das wel einde van de maand, #loon #StuFi!

Ik kan zo de prijzen niet vinden..., weet jij die zo?
    €300
    >><<

gertmenkel

• **
      • Bekijk profiel
    « Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2015, 10:52:38 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Denk dat ik ervoor ga, moet nog even nakijken of ik de financiën ervoor beschikbaar heb (20e is wel payday voor mij dus... :) )maar dat moet lukken. Weet iemand wat de levertijd van zo'n telefoon is?
    ThePirateBay AFK