Hardware > Hardware algemeen

[solved] default gateway router onbereikbaar

(1/1)

Brownbear:
Hallo,

Ik heb geprobeerd de tutorial over het vergroten van een wifi netwerk dmv een oude router, en daarbij ben ik tegen een flink probleem aangelopen.

Mijn "oude" router had als standaard ip 192.168.2.1, mijn huidige router heeft als standaard ip 192.168.178.1
volgens de tutorial was het de bedoeling er voor te zorgen dat de oude router een ander ip in het zelfde subnet als de huidige router zou krijgen, dus ik heb vrolijk (via een bekabelde verbinding tussen mijn pc en mijn oude router) in de LAN instellingen zitten zoeken en 192.168.2.1 veranderd in 192.168.178.30 (uiteraard even gecheckt of .30 nog vrij is in mijn nieuwe router). Ik klik op apply en ik word zoals verwacht uitgelogd omdat de host 192.168.2.1 niet meer beschikbaar is.
nu komt het probleem: Ik kom niet meer in de configuratie pagina van mijn oude router omdat hij simpelweg niet meer beschikbaar is. ik heb de adressen 192.168.2.1  en  192.168.178.30  geprobeerd: host niet gevonden. uiteraard daarna ook nog 192.168.178.1 en 192.168.2.30 geprobeerd: host niet gevonden.
Full factory reset procedure zoals aangegeven op de pagina van de fabriekant uitgevoerd: geen resultaat.
De lampjes op de router blijven normaal branden: power, lan1, wifi (hetzelfde als voor de weiziging).

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

//edit
Ook in windows verkenner onder netwerk word de oude router niet onder netwerkstructuur gevonden.

ping results:
192.168.178.1    Request timed out
192.168.178.30  Destination host unavaileble
192.168.2.1       Request timed out
198.168.2.30     Request timed out

//edit 2 (solve)

Zorg er voor dat je de DHCP server pas uit zet als je ALLE andere opties hebt doorgevoerd, zodra je de DHCP uitschakelt zal de ip configuratie ongeldig worden (best logisch) en kan je je router alleen nog maar berijken als je hem aan je nieuwe router hangt, je pc verbind met je nieuwe router, en je oude router opzoekt via je nieuwe router. dan kan je de instellingen weer bewerken uiteraard.

gertmenkel:
Wat mensen vaak vergeten bij het uitschakelen van DHCP is de router in te stellen om van het goede subnet gebruik te maken en zelf een goed IP aan te nemen. Mocht de DHCP server niet meer werken, probeer dan een statisch IP in te stellen.

Wel vreemd dat een reset niet helpt, meestal zet dit de DHCP server weer aan...

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie