Auteur Topic: Welk NAS systeem en bestandssysteem?  (gelezen 1854 keer)

compuzz

• DigitalPlace Lid
  • *
    • Bekijk profiel
Welk NAS systeem en bestandssysteem?
« Gepost op: december 12, 2013, 08:18:35 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • Ik heb een Dell Optiplex FX160 thinclient op de kop getikt en wil deze gaan gebruiken als NAS. Hier alvast de specificaties:
    - Intel Atom 230 @ 1,60 GHz
    - 2GB DDR2 ram
    - 80GB SATA harde schijf (binnenkort een 1TB schijf)
    - 10/100/1000 Ethernet (Broadcom® LOM)

Ik heb vroeger een tijd lang gebruik gemaakt van freenas. Echter zie ik nu dat freenas is "overgenomen" door een of ander commercieel bedrijf ofzo, en dat de oorspronkelijke developers verder zijn gegaan onder de naam nas4free.
    Ik wil het nasje in het netwerk hangen zodat ik een publieke map heb waar allerlei foto's etc. ingegooid kunnen worden die zo door elke te benaderen is. het gaat hier zowel om Windows als Ubuntu pc's. Verder ben ik van plan om owncloud erop te installeren zodat ie ook makkelijk van buitenaf te benaderen is. Ik weet dat er voor freenas een owncloud plugin beschikbaar is en het op nas4free ook werkt in combinatie met de webserverfunctie.
    Mijn eerste vraag is of iemand ervaring heeft met deze twee varianten en/of mij kan aanraden welke ik het beste kan gebruiken in mijn omstandigheden. Daarnaast twijfel ik nog tussen gebruik van UFS of ZFS bestandssysteem. Ik weet dat UFS het standaard unix bestandssysteem is, maar daar houd het dan ook wel mee op. Daarom zou ik dus ook willen vragen wat het verschil is tussen de twee, en welke het beste geschikt is voor mijn toepassing. Ik ben niet van plan RAIDS, snapshots of encryptie ofzo te gaan gebruiken.

Thanks in advace! :toppie:
    « Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Guest »

digital ownage

• DigitalPlace Guru
      • Bekijk profiel
    Re: Welk NAS systeem en bestandssysteem?
    « Reactie #1 Gepost op: december 20, 2013, 02:26:16 pm »
  • [+1]0
  • [-1]0
  • http://www.differencebetween.net/techno ... s-and-ufs/ voor het verschil van ZFS en UFS.
    Conclusie: Gebruik ZFS.
    Ik zou gewoon met Nas4Free verder gaan. Is een prima OS lijkt mij zo :).
    « Laatst bewerkt op: januari 01, 1970, 01:00:00 am door Guest »

pr0n